Nippon Heaven
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Япония - Страната на Изгряващото Слънце
 
ИндексПоследни снимкиТърсенеРегистрирайте сеВход
Вход
Потребителско име:
Парола:
Искам да влизам автоматично с всяко посещение: 
:: Забравих си паролата!
Vote!
Елате в .: BGtop.net :. Топ класацията на българските сайтове и гласувайте за този сайт!!!
Recommended
Music temptation!
Април 2024
ПонВтоСряЧетПетСъбНед
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
КалендарКалендар
Facebook
Friends

 

 Кабуки

Go down 
АвторСъобщение
Amairo
Admin
Amairo


Брой мнения : 436
Join date : 09.06.2010
Age : 33

Кабуки Empty
ПисанеЗаглавие: Кабуки   Кабуки EmptyСря Яну 18, 2012 9:19 pm

Един пълен с живот вълнуващ традиционен театър
Кабуки Kabuki2

Кабуки е една от четирите класически форми на японски театър. Другите три са: но, кьоген и бунраку - куклен театър.
Кабуки се развива повече от 250 мирни години през периода Едо (1600-1868). Вкусовете на търговската култура, развити през този период, са отразени във великолепните костюми, декори и пиеси на театърът Кабуки, чиито герои са и храбреци, и обикновени хора, които се опитват да намерят баланса между лично желание и социален дълг.
За разлика от другите форми на класически театър, Кабуки продължава да бъде много популярен и днес и да се играе често пред ентусиазирана публика в театри като "Кабукиза" в Токио, "Минамиза" в Киото и "Шочикуза" в Осака.



История на Кабуки

През първите години изпълнителите на Кабуки са жени. Смята се, че Кабуки произлиза от танците и лековатия театър игран в Киото през 1603 г. от Окуни - слугиня в храма на Изумо. Думата кабуки съдържа в себе си значенията на думите шокиращ, нетрадиционен и модерен и постепенно с нея започват да назовават известната трупа на Окуни и нейните имитатори. Тъй като обикновено актрисите на онна (жени) кабуки се занимават и с проституция, шогун Токугава ги заклеймява и през 1629 г. забранява трупите, както и появяването на жени на сцената. Уакашу (младежи) кабуки става популярен, но през 1652 г. също го забраняват заради неблагоприятния ефект, който оказват проституиращите младежи-актьори върху обществения морал.

Тъй като се забранява играта на жени и младежи, Кабуки става театър на зрелите мъже-актьори, но още преди яро (мъже) кабуки да бъде разрешен, правителството поставя изискване актьорите да избягват чувствените сцени и да се придържат към по-реалистичните концепции на театъра кьоген.

Преди да започне ерата на мъжете-актьори кабуки претърпява много промени. Ролите на оннагата (мъже в женски роли) стават все по-сложни. Ичикава Данджуро (1660-1704) въвежда мъжествения арагото (груб) стил на игра в. Едо (днес Токио), а Саката Тоджиро I (1647-1709) развива изчистения и реалистичен уагото (нежен) стил на игра в областите Киото и Осака.

Декорите на кабуки постепенно започват да се различават от декорите на но. Въвежда се завесата, която улеснява поставянето на по-сложни пиеси с повече действия. Ханамичи -пътеката сред публиката влиза в широка употреба и става стандартен вход и изход за пищните представления на кабуки. През 1758 г. за първи път се въвежда въртящата сцена.

В атмосферата на търговската култура на 18 век, кабуки и кукления театър бунраку са едновременно и "конкуренти", и "сътрудници". Въпреки че след 1703 г. Чикамацу Монзаемон (1653-1724) пише главно за кукления театър, той има няколко пиеси и за кабуки и се смята за един от най-великите японски драматурзи. По това време театърът кабуки е временно засенчен от кукления театър в областта Киото -Осака, За да се пребори с това, много пиеси, писани за кукления театър биват адаптирани за кабуки и дори актьорите започват да имитират типичните движения на куклите.

През 1868 г. при падането на шогунатът Токугава изчезва класата на самураите и цялата социална структура, основа на търговската култура, от която театърът кабуки е неразривна част. Правят се неуспешни опити за въвеждане на западното облекло и някои западни идеи в кабуки, но известни актьори като Ичикава Данджуро IX (1838-1903) и Оное Кикугоро V (1944-1903) налагат своеобразно връщане към класическия репертоар. През 20 век автори, свързани пряко със света на кабуки като Окамото Кидо (1872-1939) и Мишима Юкио (1925-1970), пишат пиеси за движението шии кабуки (нов кабуки). Те съчетават традиционните форми с нововъведенията на модерния театър и някои от тях биват прилагани и към класическия репертоар на кабуки. Верен на традицията при поставянето на пиеси и на строгата йерархия при актьорските фамилии, които определят света на кабуки, днес театърът кабуки е мощна и неразривна част от увеселителната индустрия на Япония. "Звездите" на кабуки са някои от най-известните артисти в Япония и те често се появяват и в класически и в модерни роли по телевизията, във филми или в пиеси. Например известният изпълнител на оннагата Бандо Тамасабуро V (роден през 1950 г.) почти винаги играе женски роли в много пиеси и филми, които не са кабуки; той режисира и няколко филма. През 1998 г. церемонията шумей (церемония за приемане на друго име), на която актьорът Катаока Такао (роден през 1944 г.) получава престижния сценичен псевдоним Катаока Низаемон XV се превръща в голямо медийно събитие в Япония.
Върнете се в началото Go down
https://nippon-heaven.bulgarianforum.net
Amairo
Admin
Amairo


Брой мнения : 436
Join date : 09.06.2010
Age : 33

Кабуки Empty
ПисанеЗаглавие: Re: Кабуки   Кабуки EmptyСря Яну 18, 2012 9:22 pm

Елементи на театърът кабуки

Пиесите кабуки се разделят на три основни категории: джидаймоно (исторически пиеси), сеуамоно (домашни пиеси) и шосагото (танцувални откъси). И днес около половината кабуки пиеси са първоначално писани за кукления театър.

Въпреки че историческите пиеси описват съвременни събития от класата на самураите, те често са променяни и поставяни в исторически периоди преди Едо, за да се избегнат конфликти с цензурата на правителството на Токугава. Пример за това с известната пиеса Канадехон Чушингура, в която се разказва историята на 47 ронина (самураи без господар). Инцидентът става през 1701-1703 г, но пиесата бива отнесена към периода Муромачи (1333-1568).

Домашните пиеси са по-реалистични от историческите както по отношение на диалога, така и по отношение на костюмите. Публиката възприема домашните пиеси като своеобразен новинарски доклад, тъй като те често описват наскоро станали скандали, убийства или самоубийства. По-късен вариант на домашните пиеси е кизеуамоно ("разголени" домашни пиеси). Те стават популярни в началото на 19 век с реалистичното представяне на низшите слоеве на обществото и по-точно с тенденция към сензация чрез насилие и шокиращи елементи. Те биват представени посредством находчиви сценични трикове за привличане на преситената вече аудитория.

Танцувалните откъси като например Киоганоко мусуме Доджоджи ("Танцуващото в храма момиче") често служат за представяне таланта на най-добрите актьори на оннагата.


Актьори и роли

Кабуки е преди всичко "актьорски" театър, тъй като пиесите са своеобразно средство за разкриване таланта на актьорите. Въпреки че много от почитателите на кабуки несъмнено имат предпочитания към определени пиеси, голяма част от тях отиват на театър само, за да видят любимите си актьори независимо от това каква роля ще играят или каква ще е пиесата.

Всеки актьор е от актьорска фамилия със специфичен стил на игра и подход към ролите. Днес най-известната кабуки фамилия се оглавява от Ичикава Данджуро XII (роден през 1946 г.). Актьорът, който ще наследи Ичикава Данджуро трябва не само да е овладял неговия подход, но и да прибави собствен почерк. Други две важни фамилии са оглавяваните от Оное Кикугоро VII (роден през 1942 г.) и Накамура Утаемон VI (роден през 1917 г.).

Може би най-известния аспект на кабуки е оннагата - мъже, играещи женски роли. Идеалът за оннагата е не добра имитация на жените, а символично изразяване на същността на женствеността. Опитите в съвремения кабуки да бъде въведено женско участие се провалят. Оннагата е толкова неразривна част от традицията на кабуки, че замяната на мъжете актьори с жени е невъзможна.

Един от акцентите на кабуки в актьорската игра е представянето на стилизирани жестове и форми (ката). Те включват подобни на танц стилизирани бойни движения (тате) и специфични движения при влизане (танзен) и излизане (роппо) по ханамичи. Несъмнено един от най-важните ката в кабуки е мие (замръзване в неподвижна поза). В кулминацията на дадена сцена, актьорът след серия стилизирани движения замръзва в дадена поза с втренчен поглед. По-характерните ката се включват в историческите пиеси, не и в домашните.


Костюми и грим

Докато костюмите в домашните пиеси са автентични копия на облеклото от периода Едо, то в историческите пиеси се използват разкошни кимона от брокат и големи перуки, напомнящи перуките от театър но. При танцувалните откъси в оннагата се обръща особено внимание на красотата на костюма.

Една от "запазените марки" на кабуки е екстравагантния грим - кумадори, който се използва в историческите пиеси. Съществуват около стотина стила на гримиране, при които цветовете и дизайна на грима се използват, за да символизират аспекти от характера на героя. Червеното символизира "доброто" - използва се за изразяване на добродетел, страст или свръхчовешка сила, докато синия цвят е "лошото" - изразява отрицателни черти като ревност или страх.


Музиката в кабуки

Най-важният музикален инструмент, който се използва в кабуки е триструнния шамисен. Сред използваните сценични музикални жанрове са нагаута (дълга песен) лирически стил музика и няколко други типа наративна музика, при която певецът е акомпаниран от един или повече шамисен и други инструменти. Един стандартен ансамбъл на нагаута включва няколко души, които свирят на шамисен, певец и флейтисти.

Освен музиката изпълнявана на сцена, зад сцената се разполагат певци,

изпълнители на шамисен, на флейта и перкусии. Те изпълняват музикалния фон и различните музикални ефекти.

Един от най-характерните музикални ефекти в кабуки е ударът на две дървени блокчета (хъошиги) едно в друго или в дървена греда.
Върнете се в началото Go down
https://nippon-heaven.bulgarianforum.net
Amairo
Admin
Amairo


Брой мнения : 436
Join date : 09.06.2010
Age : 33

Кабуки Empty
ПисанеЗаглавие: Re: Кабуки   Кабуки EmptyСря Яну 18, 2012 9:24 pm

Пиеси от кабуки


Канджичо (Подписката)

Тази джидаймоно (историческа пиеса) се смята за най-популярната от репертоара на кабуки; тя е адаптирана от пиесата Атака, писана за театър но. Великият воин Минамото но Иошицуне (1147-1189) пътува на север, за да избяга от неговия доведен брат Минамото но Йоритомо (1147-1199), родоначалник на шогуната Камакура , който несправедливо подозира Иошицуне в измяна. Иошицуне пътува преоблечен като един от носачите на Бенкей. Бенкей всъщност е негов верен слуга.

Тогаши Саемон, старшия офицер на граничната бариера при Атака в провинция Кага (част от днешната префектура Ишикава), обяснява като въведение в пиесата, че граничната бариера е поставена, за да хванат Иошицуне, за когото смятат, че пътува на север преоблечен като ямабуши (будистки отшелник).

Иошицуне и хората му влизат по ханамичи (буквално "цветна пътека" -рампа, отвеждаща към сцената). Те нямат необходимите документи, но Бенкей се държи като глава на групата и се опитва да убеди Тогаши, че те събират дарения за реставрация на храмът Тодайджи в Нара. Тъй като подозира, че това е номер, Тогаши му заповядва да прочете подписката (канджинчо), която би трябвало да носят със себе си, ако наистина събират дарения. В тази известна сцена Банкей изважда празен лист и се прави, че чете.

Впечатлен от уменията и предаността на Бенкей, въпреки че се досеща кои са Тогаши им позволява да преминат. Тогава обаче един от хората му заподозрява, поради нежния вид на единия от носачите, че това е преоблечения Иошицуне. Бенкей удря и наругава Иошицуне, за да убеди Тогаши, че слугата не би могъл да бъде преоблечен господар. Още повече трогнат от предаността на Бенкей, състрадателният Тогаши им разрешава да преминат.

След като пресичат бариерата, Бенкей моли господаря си за прошка, а Иошицуне възхвалява изобретателността му. След като другите персонажи са напуснали сцената, Бенкей изразява радостта си от успешното бягство като излиза с известното роппо по ханамичи.



Аото-зоши хана но нишикие

Тази сеуамоно (домашна пиеса) е популярна с името Бентен Козо ("Бентен крадецът"). Написана е от Каватаке Мокуами (1816-1893) - известен драматург от късния период Едо. Пиесата първоначално е била от 5 действия, но днес се играят само действие III, IV и V.

Пиесата описва геройството на измамника Бентен Козо Кикуносуке и на бандата от петима крадци, на която той е член. В действие III Бентен, преоблечен като дъщеря на самурай заедно с друг крадец играещ негов слуга влизат в магазин за кимона и се правят, че крадат някакъв плат. Бентен бива погрешно обвинен, че краде и е ударен от магазинера. Бентен и неговият довереник искат обезщетение, но тяхната измама бива разкрита от наблизо намиращ се самурай. Тогава, една от най-известните сцени от пиесата, Бентен показва татуировката на рамото си и заявява, че е престъпник като постепенно променя говора и маниерите си от тези на високопоставена млада дама до тези на долен крадец.

В действителност, самураят, който разкрива Бентен е Ниппон Даемон -главатарят на бандата. Това е част от един по-голям заговор по-късно да оберат магазина.

Всичките им планове пропадат и в действие IV петимата крадци бягат към брега на реката, преследвани от полицията. В друга известна сцена крадците са облечени в красиви кимона, носят чадърчета и преминават от ханамичи към сцената като предизвикват застаналите на по-заден план полицаи.

Въпреки че действие V се играе рядко, то описва една драматична сцена, в която Бентен Козо избягва сам по покрива на храма Гокуракуджи. Там той се сражава с полицаите и се самоубива.
Върнете се в началото Go down
https://nippon-heaven.bulgarianforum.net
Sponsored content





Кабуки Empty
ПисанеЗаглавие: Re: Кабуки   Кабуки Empty

Върнете се в началото Go down
 
Кабуки
Върнете се в началото 
Страница 1 от 1

Права за този форум:Не Можете да отговаряте на темите
Nippon Heaven :: Япония :: Изкуство-
Идете на: